Selasa, 14 Februari 2012

Kembali

Assalamualaikum wbt

Agak2 dah berapa lama dah tak tulis apa-apa di sini?
Dah penuh dengan habuk..

Hari ni telefon mak, lepas tu mak tanya kenapa lama dah tak tulis kat sini.
Nak kata sibuk tak de la sibuk, tapi rasa malas nak menulis.


Ok la, update sikit tentang keadaan ana di Jordan.

Alhamdulillah dah hampir 5 bulan dah ana masuk ke Alam klinikal ni. Dah habis pun rotation Paedatric. Sekarang tengah Internal Medicine dan Insya Allah dalam 3 minggu lagi Exam OSCE untuk Internal Medicine.

Rasa tu la sikit nak kongsi. Dah lama tak menulis jadi tak tahu nak tulis apa.



Selasa, 23 Mac 2010

Munajat Seorang Hamba

Dikala malam sunyi sepi
Bani insan tenggelam dalam mimpi
Musafir yang malangini pergi membasuh diri
Untuk mengadap-Mu oh Tuhan

Lemah lutut ku berdiri
Di hadapan mu tangisanku keharuan
Hamba yang lemah serta hina
Engkau terima jua mendekati
Bersimpuh dibawah duli kebesaran-Mu

Tuhan hamba belum pasti
Bagaimana penerimaan-Mu
Dikala mendengar pengaduanku
Ku yakin Kau tak mungkiri
Dalam wahyu yang Kau nuzulkan
Kau berjanji menerima pengaduanku

Dan Kau berjanji sudi mengampunkan ku
Dari segala dosa yang ku lakukan

Ampunan-Mu Tuhan
Lebih besar dari kesalahan insan
Hamba yakin pada keampunan-Mu Tuhan
Bukan tidak redha dengan ujian
Cuma hendak mengadu pada-Mu
Tempat hamba kembali nanti di sana

Isnin, 22 Mac 2010

Switzerland-Part 1

Alhamdulillah, dengan izin dan limpah kurnianya Allah telah memberi ana luangan masa untuk berkongsi sedikit pengalaman ana selama ana bercuti bagi semester satu baru-baru ini.

Pada cuti semester kali ini, Allah telah memberi peluang kepada ana untuk menjejak kaki ke Eropah. Ana telah menghabiskan cuti kali ini dengan menjelajah bumi Switzerland. Bumi yang terkenal dengan pemandangan pergunungan Alps yang cantik dan menakjubkan. Maha Suci Allah yang menjadikan segala keindahan alam ini, agar kita dapat mengambil manfaat daripadanya.

30 Januari 2010

Ana, Rozaili dan Afnan bertolak dari Irbid selepas asar, Kami menuju ke Mujamma’ Amman Jadid untuk mengambil service ke Dimasyq. Tiba disana kami bertemu rakan-rakan lain dan membeli tiket bas dari Dimasyq ke Istanbul bersama-sama. Perjalanan ke Istanbul mengambil masa hampir 32 jam. Kami bertolak dari Dimasyq pada jam 9 malam.

31 Januari 2010

Jam 1.45 pagi, kami tiba di Sempadan Syria Turki. Selepas hampir 1  jam kami berurusan di sana, kami meneruskan perjalan dan tiba di Hatay pada pukul 4 pagi. Di sini, kami terpaksa menaiki bas lain untuk meneruskan perjalanan ke Istanbul. Jam 11 pagi, barulah kami bertolak ke Istanbul. Sepanjang perjalanan kami, bas kami singgah di beberapa bandar utama Turki seperti Adana dan Ankara untuk mengambil dan menurunkan penumpang.

1 Febuari 2010

Mimbar Masji BiruJam 5 pagi kami tiba di Istanbul. Kami bersarapan pagi di stesen bas dan kemudian menuju ke Sultanahmet, di sana kami solat subuh di sebuah masjid. Seterusnya kami semua mencari hostel untuk rakan-rakan kami yang bercadang untuk menghabiskan masa mereka di Istanbul. Apabila hari agak cerah, kami bertiga mencari tiket untuk kami ke destinasi seterusnya iaitu Switzerland. Dalam usaha mencari tiket, kami masih lagi sempat untuk bersiar-siar sekitar kawasan Sultanahmet di mana terdapatnya di sini Hagia Sophia, Masjid Biru, Topkapi Palace dan macam-macam lagi lah, setelah meng’survey’ kebanyakan travel agensi, kami pun dapat satu kedai yang menjual tiket pada kadar harga yang agak berpatutan iaitu 140 Euro untuk pergi dan balik, tiket pergi dari Sabiha Gocken ke Zurich dan tiket balik dari Basel  Europort ke Sabiha Gocken, syarikat tambang murah Turki,  Pegasus.

Selepas itu, kami solat zuhur di Masjid biru dan seterysnya kami pergi ke Panorama 1453, sebuah muzium berkenaan penawanan Sultan Muhammad Al-fateh terhadap kota Constantinople, atau kini dikenali sebagai Istanbul. Kemudian kami bersiar-siar di Grand Bazar. Seterus kami makan malam di sebuah restoran Turki dan kami pulang ke Hostel.

Bersambung…Di Panorama 1453Dalam Masjid Biru Hagia SophiaSalad TurkiMakanan Turki ( x ingat nama)Makanan Turki ( x ingat nama)Makanan Turki ( x ingat nama)

Gambar